Beste mevrouw Paes,
Dank voor de interessante nascholing!
Graag zou ik willen weten hoe ik het beste de infuussnelheid bereken voor het '3 dagen spoelen' van een patient met chronisch nierfalen waarbij je de nierwaarden wilt proberen te verlagen. Hierbij is niet altijd sprake van dehydratie of is dit lastig in te schatten, maar volgens mij wil je wel meer dan puur onderhouds infuus toedienen voor geforceerde diurese?
En met welke vloeistof adviseert u het 'flushen' van een IV catheter na IV toediening van medicatie of anesthesie middelen? Is dit het beste met onderhoudsvloeistof of mag dit ook met NaCl (dit is in praktische kleineverpakkingen/ampullen verkrijgbaar namelijk)?
Ook heb ik nu een praktische interpretatie gemaakt voor het gebruik/de voorraad van typen vloeistof in een kleine kliniek, klopt het volgende?
- Onderhoudsvloeistof Sterofundin Iso voor een dier in de opname dat niet eet en/of slecht drinkt, maar waarbij geen sprake is van dehydratie of hypovolemie, en voor tijdens anesthesie. Ook voorkeur bij de gedehydreerde hartpatient
- Substitutie vloeistof Ringer Lactaat bij dehydratie en blijvende verliezen als braken/diarree
- Voor specifieke gevallen zoals genoemdin de lezing: NaCl 0,9%, NaCl 7,5% en HES op voorraad
Alvast veel dank!